Op weg naar een duurzame(re) garderobe..

De laatste tijd denk ik er steeds meer over na. Hoe zou het zijn om precies zoveel kleding te hebben als je daadwerkelijk draagt? Hoe kan ik mijn kleding verduurzamen? Wat voor kleding draag ik eigenlijk en waarom heb ik dan zoveel in mijn kast hangen dat ik nauwelijks draag? Hoe fijn zou het zijn als ik ‘s avonds heel snel kan kiezen wat ik de volgende dag aandoe?

Dit zijn best veel onderwerpen in één: ik denk over een capsule closet (minder kleding), ik wil graag meer eerlijke kleding kopen en ik wil mijn kleding meer gaan waarderen. Waar te beginnen?
Ik neem jullie graag mee op mijn reis naar een duurzamere garderobe!

Een tijd geleden heb ik heel veel kleding weggedaan via de Konmari methode. Wat is dat? In een notendop: je houdt elk kledingstuk vast en gaat na of je een ‘spark of joy’ ervaart bij het kledingstuk.
Nee? bedanken en wegdoen.
Ja? houden natuurlijk.
Ik vond dit best lastig, ik hield namelijk maar heel weinig over. Maar het voelde ook heel bevrijdend! Ook vond ik dit lastig om te bedenken om een andere reden, namelijk mijn zweetprobleem…

Niet persé het leukste onderwerp om het over te hebben en ook helemaal niet het doel van deze tekst. Kort gezegd: ik zweet me vrijwel altijd helemaal rot (vooral onder mijn oksels), waardoor ik heel veel rekening houd met wat ik draag. Bepaalde kleuren draag ik niet (grijs bijvoorbeeld) en korte en lange mouwen ook vrijwel nooit. Ik koop dus bijna nooit ‘gewoon’ even snel kleding, ik denk altijd na of ik het wel ga dragen door dit probleem.
Hierdoor heb ik bij veel kledingstukken extra getwijfeld: het kledingstuk gaf me wel een spark of joy maar ik droeg het eigenlijk nooit door mijn zweetprobleem.. Hmmmm…
Ik wil dus eigenlijk geen kleding meer bezitten die ik prachtig vind maar door omstandigheden nooit draag.

Toch was het ook heel erg bevrijdend en is mijn kast nu al veel leger. Het enige waar ik nu mee zit is dat ik de kleding niet zomaar wil weggooien. Ik heb een groot deel naar een kledingbak gebracht en er staan nu nog wat tassen met kleding die ik mee ga nemen naar een kledingruil met vriendinnen. Gelukkig staat dit in de planning, want die tassen vol met kleding staan niet bepaald leuk in mijn kamer. 😉 Ook betrapte ik mezelf erop dat ik soms nog wat eruit haalde om toch te proberen of ik het toch niet ging dragen.. Eigenlijk was het antwoord daar altijd ‘nee’ op.

De stap waar ik nu mee bezig ben is het maken van een grote lijst waar ik alle kledingstukken opschrijf die ik op dit moment bezit. Ik houd nu eenmaal van lijstjes maken, dus ik geniet hiervan. Eerst schrijf ik alle kledingstukken op die ik me voor de geest kan halen zonder in mijn kast te kijken. Het is leuk om te ontdekken welke kledingstukken je onthoud en welke je vergeten bent. Daarna ga ik bij elk item op de lijst kijken voor wat voor gelegenheden ik het kan dragen. Ik heb enorm veel festivalkleding die ik eigenlijk niet naar school of dagelijks draag, terwijl er maar een paar festivals per jaar zijn… Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik relatief weinig ‘basic’ kleding heb, dus daar wil ik graag meer van gaan kopen.

Om een lang verhaal kort te maken. Dit is wat ik de komende tijd wil gaan doen:

  • Een capsule wardrobe realiseren, mijn eerste doel is rond de 30 kledingstukken te hebben voor dit seizoen (misschien haal ik dat wel al, ik zal binnenkort eens een overzicht maken)
  • Zoveel mogelijk kledingstukken weggeven aan vriendinnen en het overige daarna naar de kringloop brengen
  • Op de kledingruil wil ik alleen kledingstukken kopen die ik écht ga dragen en súperleuk vind of items die op mijn ‘wishlist’ staan
  • Schoenen wegdoen die ik nooit draag, deze wil ik graag verkopen als ze er nog mooi uitzien
  • Een lijst maken met kledingstukken die ik graag wil gaan aanschaffen: ‘wishlist’
  • Kijken naar de duurzame opties om nieuwe kleding te kopen en hier een overzichtelijke lijst van maken zodat jullie er ook wat aan hebben 😉
  • De stapel met kleding die kapot is repareren of wegdoen (en opzoeken wat de beste manieren zijn om je kleding te repareren)
  • Een lijst maken van kledinstukken die ik zelf wil maken: lekker breien en haken! Die kledingstukken waardeer ik automatisch meer 🙂

Ik heb er zin in! Lezen jullie mee?

Leuke links die over deze onderwerpen gaan:

https://www.fabmama.nl/fabulous-mamas/mama-blogs/maar-33-kledingstukken-in-je-kast

http://pinchofyum.com/how-to-start-a-capsule-wardrobe

http://www.moedersminimalisme.nl/capsule-garderobe-herfstwinter-2016/

http://www.degroenemeisjes.nl/spark-joy-marie-kondo/

Liefs,

Inge

 

2 thoughts on “Op weg naar een duurzame(re) garderobe..

Leave a Reply

