Onze ervaringen met een wormenbak

Wij hebben nu ongeveer een jaar een wormenbak gehad, en helaas gaan wij hem weg doen. Dit houdt echter niet in dat we ermee gaan stoppen…

In deze blog legde ik uit wat een wormenbak is en waarom je er eentje zou willen opstarten.

Wat ging er mis?

Ten eerste begonnen we veel te enthousiast: we voerden alles wat we hadden omdat we het zo leuk vonden dat we er eindelijk een hadden (nogmaals heel erg bedankt, buurman!). Dit ging niet goed. Het is de bedoeling dat je het geleidelijk opbouwt en wacht tot de wormenpopulatie groot genoeg is voor meer voer.. We hebben de wormenbak toen een aantal weken stilgelegd en toen konden we gelukkig weer verder.

Toen ging het eigenlijk prima. We deden elke dag onze groente en fruitresten erin en er waren geen problemen. Totdat de eerste bak vol was. Opzich ook nog geen probleem, we begonnen in de volgende bak te voeren en de wormen zouden dan vanzelf verhuizen. Helaas ging het op een gegeven moment mis. Ik was in die tijd niet veel in Deventer (waar de wormenbak staat) en het was toch echt wel meer mijn project geworden dan dat van mn vriend. Uiteindelijk zijn we in de verkeerde bak verder gaan voeren en hadden we twee actieve bakken. Het werd een beetje een rommeltje.

Daarnaast hebben wij altijd al veel last van fruitvliegjes, en die smulden van de wormenbak. Wij hadden geen deksel bij deze variant, dus de fruitvliegjes vlogen in en uit. Wel hebben we verschilllende dingen geprobeerd: een laag houtvezel, een laag karton, een theedoek erop en een andere deksel die niet helemaal goed paste. Helaas werkte dit niet goed. De fruitvliegjes zijn uiteindelijk de reden geworden waarom wij de wormenbak amper nog gebruikten. Zodra je er weer verse groente- en fruitresten indeed kwamen er natuurlijk weer meer fruitvliegjes.

Na een lange tijd niks met de wormenbak gedaan te hebben ga ik hem vandaag leegmaken op de composthoop bij mijn ouders thuis.

Toch ben ik nog steeds enthousiast, en kan ik niet wachten om een nieuwe te beginnen. Op de momenten dat het goed ging werkte het echt als een tierelier!
Ik ben nog aan het twijfelen of ik zelf een nieuwe bak ga maken (mét deksel en mijn idee is om hem in het gootsteenkastje te zetten, alles om minder fruitvliegjes te krijgen), een kant en klare variant ga bestellen of de bokashi emmer te gaan proberen. Ook heb ik gelezen over een horizontale wormenbak, wie weet is dat ook nog een optie.

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte!

http://worm-farm.co.za/horizontal-worm-bin.html
http://wastelandrebel.com/en/apartment-composting-with-a-worm-bin/
http://www.emmajohn.nl/2016/07/bokashi-composteren-op-het-balkon-deel-1.html

Voor welke optie zouden jullie gaan?

Liefs,

Inge

 

2 thoughts on “Onze ervaringen met een wormenbak

    1. Ja hè? Ik ga binnenkort proberen om dus een goede deksel erop te maken en de bak zo te maken dat hij in een keukenkastje past, hopelijk helpt het, want ik mis onze wormenbak echt…

      Liked by 1 person

Leave a Reply

