Van oude naar nieuwe groene voornemens!

Allereerst, gelukkig nieuwjaar allemaal! Ik hoop dat het een jaar wordt vol avonturen, blijdschap, liefde en groene inspiratie!

Toen ik deze blog begon schreef ik een aantal voornemens op.. Later heb ik daar nog een keer op teruggeblikt, maar nu het dé tijd is voor goede voornemens wil ik er nog een keer op terugkijken hoe groen 2015 nou eigenlijk was, en wat ik in 2016 anders ga doen. Of misschien wel hetzelfde..

Dit waren mijn ‘groene’ voornemens voor 2015:

– Minder afval produceren, vooral plastic
– Zoveel mogelijk verse groenten en fruit op de markt kopen
– Leren koken met wat we in huis hebben
– Manieren vinden om m’n afval te recyclen
– Schoonheids- en huishoudelijke producten zelf maken
– Doorgaan met zoveel mogelijk accessoires zelf maken en de patronen delen

Eigenlijk kan ik concluderen dat er niet veel veranderd is sinds ik in oktober schreef hoe het ervoor stond. Hier nog even een overzichtje:

  • In het begin van het jaar ben ik fanatiek bezig geweest met het verminderen van mijn afval. Ik deed mee aan de plastic tasjes challenge en het ging allemaal best goed. Maar zoals bij mij eigenlijk altijd het geval is, komen er dan weer drukkere tijden aan en laat ik het een beetje varen, en op dat punt hang ik nog steeds een beetje vast. Wel ben ik al een aantal keer naar de verpakkingsvrije winkel geweest, waar ik weer laaiend enthousiast van werd.
  • Ik ben al maanden niet meer op de markt geweest. Omdat ik met m’n studie ben begonnen moet ik nog even in een vast ritme komen, dus de dagen dat ik standaard bij Lars ben en thuis bij mn ouders staan nog niet vast, waardoor ik de laatste tijd net de markt in Deventer mis.
  • Ik ben heel erg vooruit gegaan in het koken, ik durf nu gewoon van mezelf te zeggen dat ik kan koken! Niet goed, maar eerst kon ik het helemaal niet. Kom maar op met die restjes, ik maak er wel wat van!
  • Ik bewaar alle glazen potten om mee te nemen naar de verpakkingsvrije winkel, oud papier wordt gebruikt voor boodschappenbriefjes en we hebben nu ongeveer een halfjaar een wormenbak waar (bijna) al ons groenafval in gaat. Daar schrijf ik binnenkort meer over.
  • Ik heb zelf wasmiddel en afwasmiddel gemaakt.
  • Natuurlijk ben ik nog lekker aan het breien en haken. Dit jaar heb ik ook leren spinnen (op spinnewiel en spintol) en leren naaldbinden. Maar ik heb eigenlijk nog steeds geen patronen gedeeld…

Heel wat voornemens van deze lijst kunnen nog verbeterd of opgefrist worden, dus ik neem er een aantal mee naar dit jaar. Daar voeg ik er nog een paar aan toe, en tada, hier mijn groene voornemens voor 2016:

  • Minder afval produceren
    • Een maand lang zonder afval leven
  • Meer groente en fruit op de markt kopen
  • Mascara zelf maken
  • Eyeliner zelf maken
  • Zelf brood bakken
  • Patroon delen
  • Artikel over onze wormenbak schrijven
  • De vloer dweilen met een zelfgemaakt natuurlijk middel
  • Kaarsen maken van gerecycled kaarsvet

Er komen vast nog wel wat goede voornemens bij in de loop van de tijd, ik heb er namelijk zo’n 10 per dag (hihi), maar voor nu lijkt dit me een mooi begin!

(Voor de kerst heb ik een paar dagen met mijn lief in een huisje van de rust genoten op onze ‘standaard’ camping in Otterlo, vandaar de foto’s)

Hebben jullie ook groene voornemens?

Liefs,
Inge

 

One thought on “Van oude naar nieuwe groene voornemens!

Leave a Reply

