Van ruwe schapenwol tot getwijnde draad – Deel 3

In het vorige deel kon je lezen welke soorten vezelvoorbereidingen er zijn, hoe je gewend raakt aan je spinnewiel en hoe je begint met spinnen. Als je dit eenmaal een beetje onder de knie hebt, kun je je gesponnen draden gaan twijnen.

Wat is twijnen?

Twijnen is het samenvoegen van twee draden. Je draait ze als het ware in elkaar, waardoor ze niet meer los gaan. Nu heb je een dikkere draad die veel gelijkmatiger is. Meestal vallen de ongerelmatigheden in de draden namelijk niet samen, wat er voor zorgt dat de uiteindelijke draad regelmatiger wordt.
Twijnen doe je door twee draden aan elkaar vast te maken en ze in elkaar te laten draaien door de tegenovergestelde kant op te draaien met je spinnewiel. Normaal spin je met de klok mee, nu tegen de klok in.

Hoe begin je met twijnen?

Ik heb onderstaand filmpje gekeken om het twijnen te leren, en ben het toen meteen gaan proberen. Meestal gaat dit wel goed, het is niet zo moeilijk.

Je kunt ook met drie ‘draden’ twijnen, dat zie je in het laatste stukje van het filmpje, dit heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar het lijkt me een leuke uitdaging voor in de toekomst.

Ik vond ook nog twee handige filmpjes in het Engels:

Toen ik twee paarse draden gesponnen had van Wollknoll wol, heb ik deze getwijnd. Dit was mijn eerste keer twijnen en het ging best goed. Omdat ik geen Lazy Kate’s op mijn spinnewiel heb, heb ik breinaalden aan de tafel vastgemaakt en daarop mijn spoelen met wol gezet…

Een paar dagen geleden heb ik nog een draad getwijnd. Dit is ook wol van Wollknoll, dit keer de naturel merino. Ik had hier een hele spoel vol van gesponnen en heb deze verdeeld over meerdere spoelen/strengen. Sommige van deze staan nu in weckpotten in de vensterbank om te verven op de ‘Solar dyeing’ manier en andere blijven naturel. Met twee van deze draden heb ik een dikkere draad getwijnd. Nu nog bedenken wat ik ermee ga maken…

Ik zal binnenkort een blogpost wijden aan mijn solar dyeing projecten, voor nu een foto van één van de strengen merino wol in een pot in de vensterbank.

DSCN0075De volgende keer hoop ik wat meer te kunnen schrijven over het spinnen van dikkere draden (dat is verdomd lastig als je eenmaal een dunne draad kan spinnen) en art yarn.

Liefs,
Inge

Leave a Reply

