‘Kennismaken met plantaardig verven’ workshop bij Sweet and Simple Stuff

Gisteren was het dan eindelijk zover: de verfworkshop van Sweet and Simple Stuff! Ik keek hier al heel lang naar uit. Sweet and Simple Stuff is een grote inspiratiebron voor mij en ik wilde heel graag een keertje langsgaan. Helaas is het een beetje ver voor mij (zo’n 2 uur reizen) om in de avonden langs te gaan voor een inspiratiecafé of een plantaardig-verven-les, dus dit was een perfecte gelegenheid! Nu kon ik meteen leren verven met planten, wat er al een tijdje niet van kwam zonder begeleiding.

Iets meer over dit geweldige bedrijfje
Beeldend kunstenaar Marijke Bongers en haar dochter, Caitlin, hebben een eco-textielstudio op de begane grond van hun huis. Peulenstraat 228 in Hardinxveld-Giessendam is the place to be!
Ze verkopen hier enkel ecologische en/of fairtrade garens in alle diktes en kleuren die je je maar kunt bedenken. Ook spinnen en verven ze veel zelf, wat resulteert in prachtige one-of-a-kind garens en creaties.

Deze super creatieve dames hebben altijd een gevulde agenda en je kunt er dan ook heel vaak terecht voor workshops, lessen of inspiratiecafés. Een meidenstudio, borduur- en ecotextiellessen zijn maar een greep uit hun aanbod.

Mijn wekker stond om 7 uur
En om iets voor tienen kwam ik aan in de studio. De reis ging soepel en ik heb lekker gehaakt in de bus. (Duh!…) Ik werd hartelijk ontvangen met koffie en een koekje, en toen de andere twee deelneemsters er waren kon de pret beginnen!

Time is your friend
We begonnen met een voorstelrondje en veel geklets over wat ons interesseert en inspireert. Er werd uitgelegd wat we zoal zouden gaan doen en er werden prachtige boeken bij gepakt ter inspiratie. Je snapt nu wel dat ik heel hard ga sparen voor die boeken?! Namen als India Flint en Michel Garcia vlogen ons om de oren en ik kan niet wachten om meer over deze kunstenaars te ontdekken.


Omdat we voor deze workshop maar zes uur hadden hebben we alles in versnelling tien gedaan. Normaal is het de truc alles zo lang mogelijk de tijd te geven om in te trekken en te gaan werken. ‘Time is your friend’ zoals India Flint schrijft. Maar hierdoor hebben we wel alles kunnen doen vanaf het begin en ook het resultaat kunnen zien.

Als ik alles zou vertellen wat we hebben behandeld, besproken en gedaan zou dit een eindeloos lang bericht worden, en dat is zeker niet mijn bedoeling. Hieronder een opsomming van wat we zoal hebben gedaan:

  • Geverfd met meekrap
  • Geverfd met Kurkuma, op de Solardyeing manier
  • Geverfd met klimop die we eerst in de tuin gingen plukken
  • Geverfd met bessensap, op de Solardyeing manier, dit deden we in een zelf meegebrachte pot die nu op mijn vensterbank staat
  • Gekletst en gelachen
  • Recycle ideeën gedeeld
  • Genoten van een héérlijke lunch die verzorgd werd door Het Bakhuuske. Geheel biologisch, verantwoord en simpelweg heerlijk! Helaas ben ik vergeten hier foto’s van te maken… We genoten van een hartige quiche, hartige koekjes, kokosscones met clotted cream, boekweitpannekoekjes, muffins met havermout en zo nog veel meer lekkers.
  • Prachtige garens gekocht (ik kon het natuurlijk niet laten…)

We kregen trouwens een prachtig schrift om aantekeningen in te maken en op te schrijven welke staaltjes we geverfd hebben, maar, je raad het misschien al, hier hadden we helemaal geen tijd meer voor door de gezelligheid!

Als je het echt wilt ervaren kun je het beste zelf voor een workshop langsgaan. In september is er een geweldige mogelijkheid: een tweedaagse workshop ‘beginnen met plantaardig verven, solardyeing en ecoprint!’

Voor nu laat ik de foto’s voor zichzelf spreken, geniet ervan! Als je met je muis over de foto’s gaat zie je nog wat extra informatie.

Liefs,
Inge

 

 

 

3 thoughts on “‘Kennismaken met plantaardig verven’ workshop bij Sweet and Simple Stuff

Leave a Reply

