Is suikervrij iets voor mij?

Ik vind het moeilijk hier een éénduidig antwoord op te geven. 18 mei is de cursus van start gegaan en ik ben nu dus 18 dagen bezig. Niet alle dagen gingen even succesvol, en ik heb toch nog redelijk wat suiker binnengekregen.

Geen idee waar ik mee bezig ben? Lees dit vorige artikel even.

Let op! Als ik de term suikervrij gebruik, bedoel ik daarmee de geraffineerde suikers.

Eerst wat positieve punten:

Door deze cursus ben ik veel meer zelf aan het maken en leer ik steeds beter koken. Zo heb ik, onder andere, zelf een bloemkoolsausje, falafel en truffels gemaakt. Dit is eigenlijk heel erg leuk en ik geniet ervan om suikervrije recepten op te zoeken en uit te proberen.
Ook voelt het fijn om meer controle te hebben over wat ik eet. Ik vind het altijd heel erg moeilijk om dingen te laten staan als ik bijvoorbeeld wil afvallen, maar met deze cursus lukt het me heel goed om sommige dingen niet te nemen en te genieten van de dingen die ik wel mag eten.

De cursus zelf was ook heel erg fijn. Iedere dag een mailtje met een nieuwe les vol informatie en genoeg recepten om te maken!

Maar….

Het is ook lastig. Als ik bij mijn ouders thuis ben vind ik het het lastigste om het vol te houden. Er wordt hier voor me gekookt en ik doe zelf geen boodschappen. Nu heb ik vaak iets aan te merken op het eten (er zit verrassend vaak suiker in ons eten, bijvoorbeeld in sausjes) en ga ik af en toe zelf naar de winkel om speciale dingen te halen, zoals suikervrij brood. Toch maakt dit het een stuk minder leuk om te doen, omdat ik niet wil zeuren.
Soms kan het een rommeltje worden in mijn hoofd en weet ik het allemaal niet meer. Wat zijn nou écht goede suikers en welke moet je écht niet eten? Iedereen heeft andere theorieën en er wordt je aangeraden voor jezelf te ontdekken wat voor jou ‘goede suikers’ zijn… Tot nu toe merk ik niet zoveel en weet ik dus niet goed of mijn ‘goede suikers’ zoals biologische honing wel goed zijn of dat ik die ook beter kan schrappen. Daarbij komt dat het met het schrappen van álle suikers ook weer een stuk moeilijker wordt.
Ook denk ik vaak ‘als ik nu toch alweer zoveel suiker heb binnengekregen, en er niet direct een slecht gevoel door krijg, waarom zou ik dan doorgaan?’ en dus heb ik al vaak getwijfeld.

Toch wil ik nog even doorgaan. Ik hoop namelijk een verschil te gaan merken. Helaas heb ik wel al een paar dagen hoofdpijn gehad, maar misschien wordt dat toch nog minder. Ook schijn je iets af te vallen als je suikervrij eet, dat zou ook een welkome bijwerking zijn. Ik dacht iets te zijn afgevallen, maar dat blijkt toch niks te zijn, al kan dat ook komen door het toch eten van suikerhoudende dingen.
Ik leek ook iets helderder te zijn op de dagen dat ik écht geen suiker at, dus dat zou ik graag nog verder willen bekijken.

Suikervrije producten

Vleesvervangers heb ik tot nu toe nog niet suikervrij gevonden. Er schijnen wel een paar varianten te zijn (echt maar een paar!) en zelf maken is natuurlijk ook een optie. Toch denk ik dat de vleesvervangers voor mij gaan vallen in de …% suiker die ik blijf binnenkrijgen omdat ik dit niet altijd zelf wil maken.

Ons standaard brood (Zaanse Snijder van de Ah) was al suikervrij, dus dat hoefden we niet te veranderen, al is er nog genoeg keus. Bij mijn ouders thuis was er minder suikervrij brood te vinden, daar eet ik Waldkorn van de Emté.
Zonnatura heeft een heerlijke jam die gezoet is met agavesiroop en Tons majoneis is gezoet met honing en minstens zo lekker als de mayonaise die ik gewend was.

Zelfgemaakt!

Natuurlijk heb ik ook wat dingen zelf moeten maken, omdat ik daar geen alternatieven voor kon vinden maar ook omdat ik het leuk vind om uit te proberen.
Onze falafel mislukte doordat we kikkererwten uit blik gebruikten en geen gedroogde, helaas. De volgende recepten lukten wel en waren heerlijk!

Kan ik nog wel terug?

Eigenlijk denk ik dat ik niet veel anders kan dan dit doorzetten. Ik weet inmiddels nog beter waarom suiker slecht voor je is (dipjes, hoofdpijn en tal van andere kwaaltjes) en zal daarom altijd proberen zo veel mogelijk suiker te vermijden. Toch zal ik nooit 100% suikervrij gaan, daarvoor heb ik er niet ‘genoeg’ last van en houd ik teveel van chocolade en een taartje bij de Bagels&Beans op zijn tijd. Maar voor nu ga ik nog even door!

Eten jullie ook (geraffineerde) suikervrij? Hoe zijn jullie begonnen? Vermijden jullie álle suikers? Wat zijn jullie lievelings suikervervangers?

Liefs,
Inge

Meer lezen?

http://voedzo.nl/category/geen-suiker/
http://www.sugarchallenge.nl/
http://blijsuikervrij.nl/

 

 

7 thoughts on “Is suikervrij iets voor mij?

  1. Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden de cursus van ikeetsuikervrij gevolgd en probeer sinds die tijd zoveel mogelijk suikervrij te eten. Natuurlijke suikers zoals fruitsuikers eet ik wel. Als ik zelf mijn eten klaar maak gaat het prima, maar als ik bij andere mensen thuis eet of uit eten ga vind ik het lastig. Dan wil ik er ook niet moeilijk over doen en eet mee met wat de pot schaft 😉 Als ik iets ga bakken dan is mijn favoriete suikervervanger kokosbloesemsuiker. Het ruikt zo lekker!

    Liked by 1 person

    1. Kokosbloesemsuiker wil ik ook graag proberen. Ik wil inderdaad ook niet moeilijk doen als ik ergens anders ben, maar als ik nu weer bijna een maand bij mijn ouders ben is dat wel een beetje veel…

      Like

      1. Dat is ook wel lastig. Misschien een idee om af en toe voor of samen met je ouders te gaan koken? Als je zonder pakjes en zakjes kookt kun je heel lekkere maaltijden op tafel zetten. Ik kijk zelf graag voor inspiratie op de site van 24kitchen of die van jamie oliver 🙂

        Liked by 1 person

  2. Wat leuk, zo’n cursus. Ik ben ook helemaal fan van VoedZo. Nu even geen geld voor de cursus, maar ik ga m later zeker doen.

    Like

Leave a Reply

