Van ruwe schapenwol tot getwijnde draad – Hoe ben ik begonnen met spinnen? Deel 2

Vorige keer schreef ik hoe ik eindelijk ben begonnen met spinnen. Maar hoe heb ik dat gedaan? In dit artikel leer je wat basiskennis en laat ik zien met welke filmpjes ik ben begonnen.

Verschillende soorten vezels

Je kunt met heel veel verschillende soorten vezels spinnen. Dit kunnen plantaardige (zoals bamboe, hennep of vlas) of dierlijke vezels (schapen- of alpacawol of yakhaar) zijn. Ook zijn er melkvezels en nog wat andere aparte vezels beschikbaar.
Omdat ik een paar jaar geleden veel aan het vilten was, had ik nog veel gekleurde merinowol van Wollknoll liggen en ben ik daarmee begonnen. Deze wol is al gekaard en geverfd.

 

Verschillende soorten voorbereiding

Als je wilt spinnen met vezels moeten ze eerst gekaard en eventueel gewassen worden. Sommige mensen wassen de wol niet voor het spinnen maar wassen pas als het gesponnen is. Je moet zelf ontdekken wat je fijn vindt. Ik ben begonnen met kant-en-klare wol zoals ik hierboven al schreef, dus ik kon meteen beginnen.

Als de wol gekaard is zijn er verschillende manieren waarop je ze kunt kopen. In het filmpje hieronder wordt er wat over uitgelegd.
Een opsomming:

  • Top
  • Rolag
  • Batt
  • Roving
  • Silver
  • Pin-drafted roving
  • Puni
  • Hankies

(Ik gebruik hier de Engelse termen omdat ik ze zo heb opgezocht)

De wol die ik als eerste heb gebruikt heb ik gekocht als ‘tops’. Ik heb nog niet veel ervaring met andere soorten voorbereidingen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur, experimenteer er maar eens mee!

Als je hier meer over wilt lezen, of over andere dingen waar je mee te maken kunt krijgen als beginner raad ik dit gratis e- book van Spinning Daily aan, ik kijk hier nog regelmatig even naar als ik iets wil opzoeken!

Tijd om te oefenen!

Als je wol of andere vezels hebt aangeschaft kun je beginnen met oefenen. Het is aan te raden om eerst zonder wol te oefenen met trappen. Ik vond het, toen ik het eenmaal een beetje doorhad, fijn om te trappen terwijl ik een serie aan het kijken was. Soms even stoppen en de andere kant op gaan is ook handig om te proberen.
Hieronder de filmpjes waar ik mee begonnen ben:

Als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt kun je beginnen met je eerste draad.


De Louet filmpjes hebben mij het beste geholpen. Ze kunnen soms wat langzaam en saai zijn maar alles wordt wel goed en duidelijk uitgelegd.

Volgende keer meer over spinnen en de verschillende manieren waarop je dat kunt doen met tips&tricks!

Hebben jullie al eens gesponnen? Welke soort ‘vezelvoorbereiding’ vinden jullie het fijnste om mee te werken?

Liefs,
Inge

3 thoughts on “Van ruwe schapenwol tot getwijnde draad – Hoe ben ik begonnen met spinnen? Deel 2

  1. Hoi Inge,

    Dat is grappig, jij hebt exact het zelfde spinnewiel als ik alleen is dat van mij wat krakkemikkiger. Mijn spanningsleertje is nl. gebroken en moet het nu met een elastiekje doen. Ik spin altijd met onbewerkte wol, zo van het schaap.

    Groet,

    Liked by 1 person

    1. Wat leuk om te lezen! Mijn spinnewiel is ook krakkemikkig, ik kan er zelfs nu niet op spinnen omdat soms de onderdelen uit elkaar vallen…. Ik moet m maar snel eens goed lijmen, hihi 🙂

      Like

Leave a Reply

