Citytrip Gent – Deel 2

Lees hier deel 1.

Om 8 uur stond de wekker om rustig op te kunnen staan en te gaan ontbijten. In de lounge stond alles al klaar: vers biologisch brood met heel veel keus aan biologisch beleg, muesli met soja of biologische melk en lekkere Fair Trade koffie en thee.


Eerst zaten we er nog met z’n tweeën, later kwam er nog iemand bij waarmee we even hebben gekletst.

Inmiddels was het hard aan het regenen en wachtten we tot het ergste voorbij was. We checkten uit en gingen op pad.
Omdat we wisten dat het die dag zou gaan regenen hadden we de musea voor deze dag bewaard.

We begonnen met Gravensteen, een burcht uit de middeleeuwen. Ik vind het altijd leuk om door kastelen te wandelen en te bedenken hoe het was om daar te wonen en mijn vriend heeft door zijn opleiding Archeologie veel bouwhistoriekennis. We konden er dus wel uren rondlopen als ik niet zo moe was geweest.
Het koste €6,00 per persoon zonder audiotour of rondleiding.

Hierna wilde ik nog even naar de Donkersteeg omdat ik me daar leuke winkeltjes kon herinneren. We keken bij een leuk winkeltje en bij de Ethnique paste ik heel veel leuke jurkjes waar ik nog steeds aan terugdenk. Helaas vond ik ze mij niet goed genoeg staan om ze te kopen.

Nu gingen we naar het MIAT, dat ik als tip van mede wolliefhebbers had gekregen. Voordat we naar binnen gingen liepen we een rondje door de verftuin die daar aangelegd was. Heel leuk om eens een beeld te krijgen bij de planten en te lezen welke kleuren je ermee kunt verven. Ik wil hier binnenkort mee gaan beginnen, deels daarom wilde ik dit museum ook  bezoeken.
De entree was maar €2,00 per persoon (jongerentarief) en er werd ons aangeraden om met de bovenste verdieping te beginnen en dan naar beneden te lopen. Zoals ik al schreef was ik eigenlijk veel te moe om nog een museum te bezoeken, dus daardoor viel mijn beleving ervan een beetje tegen.
We hebben alleen de bovenste drie verdiepingen bekeken waar we veel dingen zagen die te maken hadden met industrie, arbeid en textiel, de focuspunten van dit museum.
De bovenste verdieping vonden we wat vaag, het was vaak niet helemaal duidelijk waar ze je over wilden informeren en we hadden het gevoel dat er bij veel werktuigen informatie mistte.
De vierde verdieping was heel leuk gedaan, je ‘volgde’ het verhaal van verschillende generaties van een familie door de jaren heen met de bijbehorende ontwikkelingen in welvaart en voorzieningen.
De derde verdieping was onze favoriet. Deze verdieping is vooral gericht op textiel, en daar zijn we veel mee bezig. Hier werden ook verschillende oude werktuigen, zoals weefgetouwen, aangezet en kon je dus goed zien hoe ze werkten (en horen wat een lawaai zo’n ding maakt, moet je je voorstellen dat je in een hal met meerdere weefgetouwen werkte…).
We besloten de laatste verdiepingen over te slaan omdat we moe waren en ik me niet meer kon concentreren.
Toch zou ik graag nog een keer teruggaan als ik uitgerust ben.

Hierna was het nog maar een klein stukje lopen naar station Dampoort, en kon ik lekker wat slapen in de trein. Na zo’n 3 uur treinen waren we weer thuis.

Dat was onze citytrip naar Gent! Vermoeiend maar heel erg leuk en toch ook ontspannen. De volgende keer willen we meerdere dagen gaan, er is nog zoveel leuks te zien! We willen graag de stadsboerderij bekijken, naar het DOK (stadsstrand met heel veel leuks), nog meer leuke straatjes bekijken en langer in het Ecohostel slapen.

Hieronder zie je weer de kaart met de route die wij gelopen hebben en de adressen van de bezienswaardigheden.

Wat is er zo leuk aan Gent?

  • Het is een prachtige stad met veel historische gebouwen
  • Er zijn heel veel vegetarische eetgelegenheden
  • Er zijn heel veel biologische winkels
  • Op het station staan handige afvalscheidingsbakken
  • De mensen zijn er allemaal even aardig
  • Door de wegwijsbordjes is alles makkelijk te vinden
  • Er zijn hele leuke aparte winkels, niet alleen maar de standaard winkels die je thuis ook hebt
  • De Andromeda (Ecohostel) ligt in Gent en is al een reden op zich om te gaan!

Hopelijk vonden jullie het leuk om dit te lezen.

Zijn jullie wel eens in Gent geweest? Wat was jullie hoogtepunt?

Liefs,
Inge

Leave a Reply

