Van ruwe schapenwol tot getwijnde draad – Hoe ben ik begonnen met spinnen? Deel 1

Ik ben in december begonnen met spinnen en ga nu met mijn zesde draad beginnen. Ik ben dus nog een echte beginner. Toch wil ik jullie graag in deze serie blogs vertellen hoe ik begonnen ben, tips delen en vertellen wat er fout ging (en nu beter gaat).

Wat is spinnen eigenlijk?
Spinnen is het verwerken van vezels tot een draad. Je denkt waarschijnlijk meteen aan wol, maar dit kan ook met andere materialen zoals katoen of bamboe.
Hiervoor kun je verschillende werktuigen gebruiken:

  • Een spinnewiel
  • Een spintol

Deze werktuigen zijn er in verschillende versies en maten en van verschillende merken.

Het begin…

Een paar jaar geleden kreeg ik een spinnewiel van de buurvrouw. Ze had hem gevonden in een kringloopwinkel en vond het wel iets voor mij, omdat ik altijd aan het breien of haken ben.
Ik heb toen mijn eerste poging tot spinnen gedaan… MAAR..
Ongeduldig als ik was moest het meteen lukken en nam ik de tijd er niet voor… Het mislukte ernstig en omdat ik zo hard aan het trappen was brak het leertje aan het pedaal. Ik gaf het op en besloot te wachten op een rustiger moment…

Hierna heeft mijn spinnewiel heel lang stilgestaan, want dat rustige moment komt bij mij nou eenmaal niet… Toch bleef het altijd kriebelen..

In december zag ik weer heel veel mooi spinwerk voorbij komen, zoals deze prachtige mix gemaakt door Samiye van Bereklauw

‘Shades of grey’ van http://bereklauw.com/

en was mijn vriend ook geïnteresseerd geraakt in het spinnen. Hij besloot in een weekend ‘even’ een spintol te maken en toen kon (en wilde) ik natuurlijk niet achterblijven. Dat weekend deed ik weer een poging, dit keer lukte het en ben ik niet meer opgehouden. (En mijn vriend trouwens ook niet!)

Omdat ik zelf op een spinnewiel spin zal ik daar eerst over schrijven, maar ik ben zeker van plan ook te leren spinnen op een spintol en dan lezen jullie daar vanzelf ook over.

Spinnen jullie ook? Wanneer zijn jullie begonnen? Spinnen jullie op een spinnewiel, een spintol of allebei?

Liefs,
Inge

2 thoughts on “Van ruwe schapenwol tot getwijnde draad – Hoe ben ik begonnen met spinnen? Deel 1

Leave a Reply

